Year Zero
It seems to happen at some point in everyone’s life: you are permitted (or forced) to start over again from square one. That very thing happens to the protagonists of Israeli director Joseph Pitchhadze’s latest film. Employing the popular multiple-stories genre, the director offers a portrait of contemporary life as seen in the everyday realities of several characters. The protagonists, connected by various relationships, must come to terms with unexpected, though transformational, reversals. Egoistical real estate agent Reuven is bothered by the fact that his wife suddenly becomes pregnant. A single mother named Anna has hit absolute bottom: Reuben kicks her out of their apartment, and when she cannot find a job she ends up as a prostitute. Then she meets forty-year-old Matti who is somehow mixed up in the underworld. A soundman named Frank becomes close to a co-worker, Reuben’s wife, and gets to know his biological father, a onetime member of his parents’ punk band.... These and many other people meet (or don’t) and their lives unavoidably connect.