Away from Her
Fiona and Grant’s serene, almost forty years of coexistence falls apart when the aging but still attractive woman comes down with Alzheimer’s disease. The famous Canadian actress’s directorial debut is one of the most acclaimed movies of the 2006/2007 festival season. The legendary Julie Christie stars in one of the lead roles.
Sarah Polley, a Canadian actress notable not only for her talent but also her careful choice of roles, selected Alice Munro’s “The Bear Came Over the Mountain” for her feature film directorial debut. The story tells of a married couple whose nearly forty years of carefully built intimacy is disrupted by Alzheimer’s disease. Fiona’s and Grant’s quiet coexistence in a log cabin in the middle of a snowy countryside falls apart when the aging but still attractive woman suffering from increasing memory lapses willingly leaves for a medical institution. Day by day, the devastated Grant becomes a passive observer of the new reality and estrangement that suddenly closes in on the love of his life. The 28-year-old director made this exceptionally mature film without sentimental ostentation and with understandable emphasis on the acting performances of Gordon Pinsent and the now legendary Julie Christie.