The heroes of Steven Spielberg’s feature-film debut are a young married couple trying to prevent the adoption of their son, even at the cost of violence. With a fleet of cars full of cops armed to the teeth, and sensation-seeking reporters on their heels, they set out across Texas seeking nothing more than normal family happiness.
Lou Jean Poplin helps her husband Clovis break jail so they can stop their young son from being adopted. As they journey across Texas, the emotionally immature and impulsive pair rack up mistakes one after the other. On their heels is a fleet of cars full of cops armed to the teeth and sensation-seeking reporters. Only the cool-headed police captain Tanner is on the side of the fugitives, who yearn for nothing more than simple family happiness. But will he be able to save Lou Jean and Clovis? This drama, which was inspired by real events and blends socio-critical elements with the action-film model, was Spielberg’s feature-film debut, often erroneously considered to be the TV thriller Duel (1971), which shares an interest with The Sugarland Express in the road movie as a narrative form. Spielberg’s family theme rings out strongly for the first time in this film, which was also made famous by its scenes of car chases with a cordon of police vehicles. The Sugarland Express was screened in the competition at the Cannes Film Festival in 1974, where it won the award for Best Screenplay.