It's Gonna Get Worse
Their world means a grimy smoky pub, music by the band DG 307, drugs and alcohol… The underground bestseller by Jiří Pelc inspired this raw black-and-white retro-film, in which director Petr Nikolaev returns to the dreadful years of Communist totality during the 1980s.
North Bohemia, mid-1980s. Olin is 21 years old and he’s just been let out of the asylum. He feels at home in grimy smoky pubs and, like his long-haired friends, he dreams of a world where no-one orders them about or stops them doing what they want to do. He sees sitting around with no work or hope, yet in the reliable company of drugs and alcohol, as legitimate opposition to the totalitarian regime. One day, however, Olin and his friends realise that dreaming isn’t enough: they decide to emigrate… Ten years after the comedy Wonderful Years That Sucked (1997) Petr Nikolaev returns to the era of President Husák and presents it in quite a different way: with hard-hitting images, in black-and-white and using “natural” amateurs or little known actors. The film also features episodic appearances from the underground figures of the day (Vratislav Brabenec, Pavel Zajíček) and the unique sound of the band DG 307. Inspiration for the film, which was screened in the International Forum of Young Cinema at this year’s Berlin IFF, came from the underground bestseller of the same name by Jan Pelc.