The Killing of John Lennon
A chilling probe into the warped mind of Mark David Chapman who shot John Lennon in 1980 in front of his apartment in New York. The film offers a universal reflection on the attitude the public has towards its celebrities and wonders how fragile the border is between admiration and fanaticism. The film took three years to make, it is set in authentic locations and all dialogues are based on Chapman’s diary entries.
The name Mark David Chapman was etched into public memory on December 8, 1980, when he fatally shot music legend John Lennon. Even today, interest in 25-year-old Chapman’s motive is curbed by horrified outrage. Andrew Piddington’s drama uncovers the murderer’s psychologically shattered personality, developed through years of obsession with his idol and artefacts as innocuous as Salinger’s Catcher in the Rye. The narration is provided by Chapman, played by Jonas Ball, and offers not only an exceptionally focused probe into the inside of an unhinged personality, but also a more general study of human loneliness, futility, and desperation, which can be unexpectedly discharged in an act of “high-profile” violence. In this sense, Piddington’s film, an independent production three years in the making that uses the most authentic locations possible and amateurs or unknown actors, echoes Martin Scorsese’s Taxi Driver (1976) or Oliver Stone’s Natural Born Killers (1994). The film won the Special Jury Prize at this year’s Tribeca Film Festival.