My Name Is Juani
A traditionally aesthetic, polished work with ironic insight by Catalan filmmaker Bigas Luna, who tells a story which, as always, fires up our passion. His account of Juani, who works as a hypermarket cashier, is full of eroticism, hedonism, provocation and the grotesque, which have all been essential ingredients of the director’s work since his debut Tattoo.
In his portrait of an 18-year-old hypermarket cashier who decides to conquer the world, Luna returns to the model of his hero from Ham, Ham or Golden Balls. On this occasion, his “Iberian icon” has simply changed sex. Framed by a love story, the portrayal of 21st century personal ambition is left to the feminine gender, to which the Spanish machismo has to relinquish its dominant role. Dreams, passion, love and betrayal together create a female portrait with the aim of revealing the “transformation of a character into a true individual”: Juani longs for a career as an actress. Apart from the destructive gloom of her profession, she’s tethered to the stereotypical life of young people in the suburbs with their hip hop culture, and her parents’ problems are also beginning to get her down. She has been seeing Jonah since she was fifteen and she finds his jealousy constricting. But only until she decides to go after her dream… Luna spent eight months auditioning three thousand novice actresses for the lead in his film, determined to repeat his successful discoveries of Penelope Cruz and Javier Bardem. He is currently planning a sequel entitled Juani Hollywood, again starring Verónica Echegui.