Angel
A young writer’s romantic fiction starts to merge with reality. Angel’s career is a huge success, as is her love life. But will her happiness last? Or will everything end in tragedy? The new film by François Ozon, made in the spirit of the melodramas of the 1930s and 1940s, was screened in competition at the Berlin IFF.
“When I was writing the script, I had Scarlett O’Hara before my eyes, a character you both adore and detest, she is irritating yet profoundly moving at the same time,” says the director about Angel, the heroine of the film which was based on the novel by British author Elizabeth Taylor. He exchanged her ironic detachment with a fascination for the dazzling rise and fall of young writer Angel Deverell, whose romantic literature rapidly brings her fame, wealth, recognition and love. Yet her paradise is short-lived. In his film, stylised as a melodrama from the 1930s and 1940s, with elaborate Baroque-style sets and a strong performance from Romola Garai in the leading role, the director poses questions about art and artists, the source of their inspiration and energy, their ability to distinguish between the real and artificial world created from their own imagination, and whether art breathes life into them, or sucks it out… The film was screened in competition at the Berlin IFF.