The Tracey Fragments
The juxtaposition of a recurring horse motif and the central song of the film being “Land” from rock singer Patti Smith’s album Horses in the new film by Canadian experimenter Bruce McDonald, is no coincidence. Ellen Page gives a flat-out performance as a 15-year-old girl who has lost her little brother and sets out on a desperate journey to find both him and her own conscience and way of thinking. The film had its world premiere at the IFF in Berlin.
Maureen Medved began writing The Tracey Fragments at the end of the 1980s as a series of dramatic monologues. She was interested in whether she would be able to experiment and express such strong emotions in literature as could be expressed through modern dance performances, which she went to see almost every day. Over a few years, while Medved was very ill, the text became a novel. She later turned it into a screenplay. The heroine of the story is Tracey Berkowitz, a normal 15-year-old girl. While out for a walk she loses her little brother Sonny. Separate moments of Tracey’s hysterical search unfold in fragments through a series of scenes on a split screen: discussions with her parents and a psychiatrist, the violence that Tracey is exposed to at school, dangerous nights in the big city, running around from place to place, uneasy sleep on the back seat of a bus, sweet fantasies about love, as well as paranoia, lies, torturous visions, and the need to be forgiven. Made over the course of a fortnight followed by nine months of postproduction, the film has style, and a tough and tender, tragicomic, and disarming Ellen Page in the leading role. The film had its world premiere at the IFF in Berlin.