In his feature debut, well-known documentary filmmaker Stanislaw Mucha (Absolut Warhola, The Center) returns to his native Poland to tell a story about the family, faith, guilt and spiritual values. The theft of a valuable painting incites a young man to blackmail the perpetrator. He doesn’t want money – he just wants the thief to return the painting to the church where it originally hung. Is the young man a naïve idealist or a fool, whose life has far too many dark sides?
The 20-year-old Franciszek witnesses the theft of a rare painting from a Warsaw church and records the event with an amateur camera. When he finds out that the burgler is art expert and gallery owner Benedykt Weber, he promises to keep quiet if the painting is returned to where it belongs. Weber however already has a customer, and the obsessively idealistic Franciszek is under all kinds of pressure from those close to him… This story about various kinds of blackmail ties into the work of Polish director Krzysztof Kieślowski: after making the Three Colours trilogy (1993-94) Kieślowski and his favoured screenwriter Krzysztof Piesiewicz planned another triptych, bound to the Christian collocation of faith, hope, and love, or heaven, hell, and purgatory. After the director’s untimely death in 1996, Piesiewicz’s screenplays resulted in Tom Tykwer’s Heaven (2002), L’Enfer (2005) by Danis Tanović, and finally Stanisław Mucha’s Hope. “In my country it’s hard for people to maintain hope. But hope is something that cannot be excluded from life. When I look around myself, it strikes me that if hope did not exist then I would have to quickly invent it,” says the director, whose feature film debut legitimately ties in to Kieślowski’s legacy.