Harold and Maude
Harold is 20 years old, rich, obsessed with death, and controlled by his mother. Maude is 79 and obsessed with crazy ideas. Together they form a peculiar romantic couple rebelling against the sundry and inane superstitions associated with youth, age, death, and sex. Hal Ashby’s black comedy is a provocative and entirely unsentimental love story that has lost none of its subversive nature, even today.
Harold is 20 years old, rich, obsessed with death, and reigned over by a dominant mother whom he tries in vain to prompt towards some show of emotion through his attempts at suicide. He has no interest in girls his age. Free-spirited Maude is 79, obsessed with crazy ideas, and is glad to be in the world because she knows that nothing and no one lasts forever. They both share a passion for visiting funerals for the therapeutic value it has for them – although for completely different reasons. And it is at one such funeral that they first meet and forge a peculiar romantic relationship over the coffins of strangers, united in their desire to rebel against the sundry and inane superstitions associated with youth, age, death, and sex. Hal Ashby’s black comedy is a provocative and entirely unsentimental love story that not only outraged conservative moviegoers at the beginning of the 1970s but rebellious youth as well. The film took on radical positions with original humour and an original concept of the world, defying all norms and ideologies.
The print kindly provided by Paramount Pictures is newly graded from the original negative.