Belle toujours
An eerie setting is created for the story of a chance meeting between two ageing friends; the man naively believes he can settle old scores with the woman who once proudly rejected him. Living international film legend, Portuguese Oliveira, in his intimate drama with its malicious undertones, follows on deftly from Buñuel’s Belle de jour.
The latest film by soon-to-be centenarian Oliveira could be described as post-modernist, an intellectual little piece combining Buñuelesque malevolence and absurdity, while reflecting on the unswerving logic of human life. In the director’s fanciful vision, Buñuel’s aged heroine from Belle de jour runs across an old friend of her husband’s. At one point he had yearned terribly for her, but though she gave herself most freely to her various lovers, she rejected him. After a number of attempts at avoiding an encounter, she finally gives in and has dinner him. Both hope they may yet uncover the mysteries of the other. Michel Piccoli and Bulle Ogier bring into the film an inner strength and the nostalgia of old age; the enclosed elegant interiors are reminiscent of the bizarrely claustrophobic worlds depicted in numerous Buñuel films.