Facing the Enemy
Existential drama set during the Second World War in which a Russian commissar interrogates a partisan who has managed to escape from German captivity, even though the order was given for him to be shot. A low-budget film with a more universal testimony, based on the story by Slovak writer Leopold Lahola.
Snow-covered mountain landscapes, Second World War. A Russian commissar is interrogating a soldier, a partisan who has managed to escape from German captivity. He is trying to ascertain whether the partisan bought his freedom with betrayal. He was about to be shot by a German soldier, but the latter needed to talk. He asked the partisan and himself whether it was possible to hate a stranger, only on the basis of an order someone had given. They walked through the forest deep in conversation until they arrived, unobserved, on Soviet territory. Now their roles are suddenly reversed... The feature debut by director Patrik Lančarič, chiefly known for his theatre work, is based on a story by Slovak writer of Leopold Lahola. With the incorporation of footage from the war itself, the film moves away from its spatial and temporal framework to present a more universal testimony. As a low-budget project developed by a group of enthusiasts, the film offers a fascinating alternative to major productions of the genre.