Zidane: A 21st Century Portrait
A conceptual and artistic documentary which follows the footballing legend close up during the course of an entire match. The creators of this ode to the charismatic and controversial athlete are stars of the fine-art world Douglas Gordon (24 Hour Psycho) and Philippe Parreno; the soundtrack was recorded by famous Scottish post-rockers Mogwai.
Presenting a different approach to the sports film, artists Gordon and Parreno created a real time portrait and in-depth film focusing on one of the greatest soccer players of the century, Zinédine Zidane. During the entire 92 minutes of a Real Madrid vs. Villarreal match, seventeen super-35mm Scope format and High Definition cameras were set around the Bernabeu stadium focusing solely on Zidane. In this film, the viewers are plunged into all facets of the universe, the psychology and the body of an athlete in action – an incomparable and breathtaking experience. Gordon & Parreno put together a strong team for the project: the Director of Photography for this conceptual documentary is Darius Khondji (Seven, Alien: Resurrection), aided by cameramen who worked with Oliver Stone and Martin Scorsese. The soundtrack was recorded by Scottish post-rockers Mogwai, with editing by Hervé Schneid (Amelie), and sound by Tom Johnson (King Kong, Requiem for a Dream).