Secret Sunshine
After her husband is killed in a car accident, young Shin-ae takes her small son and moves to her husband’s native town of Miryang. She opens a music school and tries to find her feet in her new surroundings but, despite all her endeavours, she isn’t very successful. Miryang, in the end, brings the woman a good deal of disappointment and pain… The director of the celebrated films Peppermint Candy and Oasis is supported in his gritty drama by an excellent screenplay and the stirring performance of Jeon Do-yeon who won Best Actress at this year’s Cannes IFF.
The name of the town of Miryang means “a place with good sunshine“; for young Shin-ae however it becomes a place of pain and mourning. Following the death of her husband she moves to his hometown of Miryang with her small son and tries to start a new life there. She opens a school of music, she tries to make friends with the locals, and does not spare her well-intended advice, for example if she thinks that her neighbour could draw more customers to her shop if it was painted up more colourfully. Nonetheless she remains a stranger, and the town of Miryang ends up being one of the most difficult trials of her life... The most ambitious film yet from director and writer Lee Chang-dong is constructed in a similar way to the outstanding novel: with each minute of the story we uncover new levels of narration, unexpected depths and parallels, new surprises, and plot twists, all of which is permeated with deep humanity and a never-ending search for the desire to continue to live in spite of the very deepest pain. Song Kang-ho (who we can also see in The Host in the Midnight Screenings section) and Jeon Do-yeon (who came away from this year’s Cannes festival with the award for Best Actress) excel in the lead roles.