Dead of Night
An architect staying at a country cottage is chilled to find that the house and its guests all feature in his recurring nightmare. His companions, too, have strange tales to tell. Few British horrors were made between the Second World War and the genre’s Hammer-led re-emergence in the 1950s. This one was influential as a ‘portmanteau horror’ - it featured a number of short tales of terror within a linking narrative – and inspired many similarly structured horrors produced by Amicus decades later. A collaborative effort, the film showcases the skills of four talented directors. Some sequences work better than others, but the whole is beautifully shot and tightly constructed. A strong linking narrative creates an eerie sense of impending doom, moving towards a dream-like end. Best of all is Michael Redgrave as a ventriloquist tormented by his dummy. Twitching, moving stiffly, rolling his eyes and unexpectedly modulating his voice, his dark and disturbingly doll-like performance is not easy to forget.