The Can
School lads Petr and Michal spend their nights painting graffiti, for them an expression of real life and rebellion against the tedium of school and their parents. The latter, however, stubbornly defend what they know to be right... In his “two-generation” bitter-sweet comedy, experienced director Tomáš Vorel draws on his own experiences as both a schoolboy and parent.
Petr and Michal don’t bother going to school much. Apart from the tedium of schoolwork, they need to sleep off their nights spent painting graffiti – and their teachers don’t seem to understand this. What’s more, strangely, their vexed parents aren’t being very supportive either. Their excursions climbing up onto the rooftops, disappearing down into the metro and scuffles with the police are all part of the irresistible adrenalin. Each thinks he’s in the right, but who’s going to win? “I first thought graffiti was some mysterious art form, I didn’t realise it was the signature of an individual, a code name which says: here I am, that’s my name and I live in this city” says director Tomáš Vorel of his “two-generation” acidic comedy reminiscent of his successful musical The Smoke (1990). In his film, cleverly combining authentic and digitally enhanced shots, Vorel looks back to his own school years and draws on his experiences as a father (his son plays Petr in the film).