The Early Bird Catches the Worm
An acidic comedy based on the autobiography of a famous Italian radio host whose highly successful professional career was for years tarnished by the curse of the compulsive horse-race punter. Elio Germano (My Brother Is an Only Child) stars in this stirring tale about a highly unusual individual, set against a faithful backdrop of life during the 1980s.
Florence, early 1980s. Budding DJ Marco Baldini gets an offer from the director of a regional radio station. His first successes on air are not long in coming, but the restless young man gets his real highs far away from the microphone – in obscure bars where punters come in to bet on the horses. As Marco’s passion for the sport increases, so do his debts, until fate shows its friendly face once again. His move to Milan to start his dream job as a national DJ, however, only temporarily curbs his penchant for gambling. This fascinating life story, which one of Italy’s most famous radio hosts described in his autobiographical book Il giocatore (The Player), has been transformed by director Francesco Patierno into an elegant acidic comedy. The engaging self-ironic commentary provided by the main protagonist, superbly played by rising star of Italian film Elio Germano (My Brother Is an Only Child), traces the highs and lows of Baldini’s double existence, unfolding against a convincing backdrop of life during the penultimate decade of the 20th century.