Ballast
As young James is scaring off a flock of birds in a vast field, the taciturn Lawrence tries to shoot himself. Without success. What will the trip home be like? The film was in competition at the Berlinale and at Sundance where it received the award for Best Director.
Young James is growing up with his mother Marlee, but she spends most of her time in her miserably paid job and the boy is left to his own devices. When he is drawn into the orbit of some local teenagers whom he helps with a drug run, the time comes for him to get closer to the melancholic Lawrence. In spite of his differences with Marlee, the reclusive Lawrence manages to put the youngster through the school of hard knocks that he needs. After all, as he knows himself, the worst path one can take is the one of least resistance. And when the future of a child is at stake, personal problems take second place. This subtle social drama is firmly anchored in the Mississippi Delta milieu where it was made with local non-professional actors, of which only the actress portraying Marlee has taken on other roles since her part in the film. The actual shooting was preceded by two months of auditions and changes in the screenplay. Andrew Adamson, the director behind The Chronicles of Narnia and the first two Shrek movies, and Mark Johnson, who won an Oscar for Rain Man, are the film’s co-producers.