Good Cats
The name of the film is taken from reformist politician Deng Xiaoping’s principle that it doesn’t matter if a cat is black or white – as long as it catches mice, it’s a good cat. The ends justifying the means mentality paints a picture of modern-day China tainted by a money-hungry rat race. Many Chinese films have dealt with this theme in recent years, but the work of director Ying Liang towers above them in the supreme originality of its interpretation. While it follows the irresponsible life of the main protagonist, a chauffeur for the head of a real-estate agency, it shows the changes that rapid urbanisation has brought to Sichuan. In the director’s vision, human existence is dominated by impalpable paradoxes, and day-to-day life is permeated with surreal events playing out on the border between reality, absurdity and hallucination. Imitating the lazy impartiality with which the protagonist views his world, the camera apathetically observes the mise-en-scene in which immediacy is wed with a fine-spun composition.