The Investigator
An unconventional story about a man who, in order to save his cancer-stricken mother, agrees to carry out the assassination of someone he’s never met. As a pathologist he performs the murder quickly and almost painlessly. A letter he receives after the killing, however, reveals to him circumstances about which he knew nothing.
The hero of this unconventional crime film is 37-year-old Tibor, who works as a pathologist. He leads a lonely life as someone who has problems communicating with people. In the hospital where he works, a few floors up, lies his mother who is dying of cancer. Tibor finds out about a possible cure for his mother’s illness available in Sweden, but this would require the kind of money he just doesn’t have. At this point a mysterious one-eyed man called Cyclops enters his life and offers him the funding he needs if he agrees to carry out an assassination. Tibor accepts the job, without knowing the identity of his intended target. A letter he receives after the killing, however, reveals to him circumstances of which he was totally unaware. Director and screenwriter Attila Gigor didn’t intend his first feature as a spectacle for strong stomachs. In his hero lies an element of poignant vulnerability, as suggested in the highly stylised sequences portraying his inner world.