The Upsetter: The Life & Music of Lee “Scratch” Perry
The first feature-length documentary about the 72-year-old Jamaican reggae classic, producer for Bob Marley, inventor of remix, and eccentric with his head full of cosmic theories. The film was one of the discoveries at this year’s American independent pop-culture fair South By Southwest.
Legendary Jamaican musician Lee “Scratch” Perry long since stepped over the boundaries of his original genre (reggae) and became an influential figure inspiring contemporary culture on many levels. The film traces Perry from his young days through to the peak of his career: he was a mentor to young Bob Marley, he defined the sound of modern reggae, and he pioneered a slow and darker version of the genre known as dub. He was also among the first to come up with the studio sound familiar today as remix and he produced international hit songs for artists such as Paul McCartney and The Clash. He built his infamous Black Ark Studio with his bare hands, which he later burned to the ground in a fit of drug-induced rage. The film, shot in various world locations, is both a documentation of musical culture and a character study of genius and madness. His exceptional nature is summed up in one of the statements from the film: “One Lee “Scratch” Perry in this world is quite enough!”