Tulpan
After completing compulsory military service, Asa returns to his homeland on the steppes of Kazakhstan, where he lives in a yurt with his sister and her family. In order to start a new life and become independent, the first thing he must do is marry. Wives are scarce in those parts however, and the beautiful Tulpan, who the matchmaker claims is ideal for him, has no desire for the woesome Asa on account of his ears, colloquially referred to as “wings”. Asa is not giving up though.
Asa has finished his compulsory military service, but his beautiful naval uniform is still the nicest thing he has to wear when setting out to court the comely Tulpan. Asa lives a traditional nomadic life with his sister, her husband and their children. The young man is expected to become independent, set up his own yurt and tend his own herd. But if he wants to earn his own living, the first thing he has to do is marry. Since there’s a shortage of single girls in the area, the visit to Tulpan’s yurt is very important. Indeed, the matchmaker claims that Tulpan is ideal for Asa. After a courteous interview with the girl’s parents, poor Asa finds out that Tulpan does not want to marry him because of his somewhat large and prominent ears. The young man doesn’t give up, however, and continues to dream about a life in the middle of the vast steppes that might not end up as he envisaged. In addition to its good-humoured storyline, this charming film offers stunning, exotic views of the Kazakh Steppe where Asa and his friend – the matchmaker – run around in a strange vehicle covered with pictures of naked women.