Teza
After studying in Germany, Anberber returns to his native country and is sorely disillusioned. The political situation is averse to any type of good intentions, and, rather than satisfaction from worthwhile work, there is pain. The movie was proclaimed the best African film of the year, and it won the Special Jury Prize at the Venice IFF.
Anberber studied medicine in Germany and now he is returning to help those in his native country. But one person’s will isn’t enough, and finding other supporters in a region plagued by a lack of basic needs proves impossible. What chance do good intentions have in evil times? And which is more poignant, leaving one’s native village or returning to the impoverished region of one’s childhood? With an emphasis on detail and on the everyday magic of life in an Ethiopian village, the film builds an atmosphere of the times and of individual naïveté. The sad hero may have found his roots but he has yet to find his place in the world – especially when the dilemmas of his country and his generation seem to rest on his shoulders. The unstable situation in Anberber’s native land, where young men are impressed into military service, only hastens the shattering of his illusions. The film points out the volatility of life’s priorities, and also how different African films are from those made on the dark continent by Western filmmakers.