Adam Resurrected
In 1961, a star of prewar Berlin, charismatic cabaret impresario and magician Adam Stein (Jeff Goldblum), is a patient at a psychiatric clinic treating Holocaust survivors. Renowned screenwriter and director Paul Schrader based his gripping drama on Yoram Kaniuk’s controversial novel.
It’s 1961 and charismatic Adam Stein (Jeff Goldblum in the role of a lifetime) is a privileged patient at a psychiatric clinic in Israel’s Negev Desert specializing in Holocaust survivors. The first stage in the life of this famed prewar cabaret impresario and magician, known to all of Berlin, was cut short by Nazi atrocities. Afterward – after being forced to play the violin as his wife and daughter were led to their deaths – he spent several years in a concentration camp literally on his knees playing a dog for Commandant Klein (Willem Dafoe). Years later, as Adam tries to banish his terrifying memories by performing skits and tricks to comfort his fellow patients, his faith in humanity seems to have been lost for good. Director Schrader’s stylized adaptation of Yoram Kaniuk’s controversial novel is a darkly symbolist look into the soul of an individual trapped in a hell of his own memories. At the same time, it offers an original take on a tragic milestone of the 20th century.