The Limits of Control
As always, independent Jim Jarmusch is back and with him Isaach De Bankolé and Bill Murray in a story of a criminal job whose hero is hard to forget. What happens to his character and the film itself are shrouded in mystery. A double espresso? Non, due piccoli.
A lone man with no name travels the Spanish countryside meeting mysterious people for coffee and collecting information. What are his intentions and what does he write down on the flaps of match packs? Jim Jarmusch has returned to prove that he is not a creator of one style or a recurring theme. Despite the presence of several favorite actors (Bill Murray, Tilda Swinton, and above all Isaach De Bankolé), his latest movie is a surprising work even considering the famed moviemaker’s varied filmography. This time around he has hooked up with renowned cameraman Christopher Doyle (In the Mood for Love) as well as Boris, a band of rough Japanese drone rockers. The director contemplates: "What would it be like if Jacques Rivette remade John Boorman’s masterpiece Point Blank? Or what if Marguerite Duras remade Jean-Pierre Melville’s Le Samouraï?” He adds that during shooting he thought about European crime dramas of the 1970s and 1980s, including the work of Francesco Rosi.