Cold Souls
A melancholic comedy by debuting Sophie Barthes which presents Paul Giamatti as a New York stage actor who decides to confront his approaching nervous breakdown by having his soul extracted and deep-frozen. Gogol, Buñuel, Jung and Woody Allen were the inspiration behind this original film, screened for the first time at this year’s Sundance festival.
In this melancholic comedy by debuting Sophie Barthes, we find Paul Giamatti, as a famous New York stage actor, in the midst of an existential crisis brought on by his role in an upcoming production of Chekhov’s Uncle Vanya. After seeing an ad in a magazine, angst-ridden Paul places himself in the care of a mysterious company which guarantees him relief by extracting and temporarily freezing his soul. Now suddenly unburdened, the celebrated actor soon encounters one bizarre complication after another, and he begins to sense that the road leading back to his soul will be paved with once-in-a-lifetime experiences. While the director acknowledges inspiration from Gogol, Buñuel, Jung and Woody Allen, her mature debut is one of the most original films to come out of this year. She presents the story, based on her own dream, incorporating surreal elements and philosophical overlay, with intellectual playfulness and a sense of the absurd. Alongside the superb Giamatti, who was also involved in the production, the film also boasts the equally outstanding Emily Watson, David Strathairn and Dina Korzun.