"What you don’t tell your wife, what you don’t tell your friend, you tell a stranger....” Once again this year the Horizons section will feature the latest film from the oldest active director in the world. 100-year-old Manoel de Oliveira, who shot his first film nearly 80 years ago, has again cast his grandson Ricardo Trêpa to star in this story of unrequited love.
Macário spends an entire train journey to the Algarve talking to a woman he does not know about the trials and tribulations of his love life: straight after starting his first job as a bookkeeper at his uncle Francisco’s warehouse in Lisbon, he falls madly in love with a young blonde who lives across the road. Her living portrait framed in the window and his decision to marry her initiate a painful journey whose saddest dimension is a false happy end.... Seemingly as a protest against the lifetime awards he received at Venice and Berlin a quarter-century ago, 100-year-old Oliveira is working more feverishly than ever. When in 2003 he shot a film with the provocative title A Talking Picture, he must certainly have been trying to convey that he had more to say. Since then he has added two new titles to his filmography each year. Although he long ago stopped making 400 minute movies like The Satin Slipper (1985), even this hour-long film demonstrates the accomplishments of its cultivated and erudite creator. Despite the fact that he began filmmaking in the silent era, the director displays an admirable ability to stay in step with modern times.