The Girl
More apt to be appreciated by adults than by kids, The Girl offers a haunting, poetic portrait of childhood solitude that brings to mind resonant mood pieces such as Lynne Ramsay’s Ratcher and Dorota Kedzierzawska’s The Crows. Set in the early 1980s, during a rural Swedish summer, this beautifully crafted feature excels at depicting the private realms kids stealthily create when free of adult supervision. Not quite 10, the unnamed heroine (Blanca Engström) is a solemn, freckle-faced waif who finds a way to get rid of her feckless aunt and take care of herself while her parents travel to Africa. The girl is a loner and a dreamer, repelled by the fleshiness, physical desires and vices she views in the adult domain. Most at ease with neighborhood outcast Ola (Vidar Fors), the girl confides her secrets as they explore the forest and hayloft.