Escape from the Call Center
Newly-graduated university student Gianfranco is forced by a lack of alternatives to take on a tough job working for pitiful wages at a call center. His life, so far from his ideals, begins to resemble a living hell. This biting comedy takes a grotesque look at young Italians’ less-than-auspicious lives.
Badly paid temporary work with no prospects is known in Italy as precariato. Hundreds of thousands of young people have become victims of this particular consequence of the poor economic situation, forced to forget about "impractical” university education and take on menial positions, such as call-centre jobs. This is the fate of Gianfranco, the hero of the acerbic comedy by co-writer and director Federico Rizzo. A promising graduate of volcanology, he receives life’s first slap in the face in the form of a headset with microphone, with which, armed with a set of standard questions, he is forced to plough his way through a list of randomly selected homeowners, day after day. His girlfriend Marzia, an ambitious reporter, isn’t much better off as a switchboard operator for an erotic hotline. The grotesquely stylised scenes portraying the inauspicious lives of young Italians are linked up with interviews with real-life precariati, offering their insight into the insane philosophy of ubiquitous call centres.