Antichrist
Charlotte Gainsbourg and Willem Dafoe appear in the latest film by celebrated Lars von Trier, playing a couple who take refuge in a log cabin in the middle of the woods in order to try to come to terms with the loss of their child. One of the most controversial entries at this year’s Cannes IFF, this film will certainly leave no-one indifferent. Charlotte Gainsbourg received the Best Actress award for her performance.
The Man (Willem Dafoe) and the Woman (Charlotte Gainsbourg) are passionately making love. The camera slides over them, savouring their rapt sex in black-and-white images. At the same time, we follow the steps of a child as it gazes excitedly at the falling snow outside an open window. The viewer senses how this scene will end; the tragedy, which could easily have been averted, will naturally change the lives of the Man and Woman forever. The Woman breaks down, the Man tries to save their marriage and ease their suffering. He proposes that, as some kind of joint therapy, they take refuge in a log cabin in the middle of a forest which, to the viewer’s surprise, might have come out of someone’s worst nightmare, which is what the couple’s stay in the cabin becomes. What was to have been their "paradise” transforms into hell on Earth. All too vivid natural scenery and perverse psychology play a major role in this bizarre experiment – will the Man and Woman return as a couple, or as separate individuals? Will they come back at all? One of the most controversial movies at this year’s Cannes IFF brought Charlotte Gainsbourg the award for Best Actress.