Gipsies
The restored film Gipsies is an adaptation of the novella of the same name (1835) by the most important poet of Czech Romanticism, Karel Hynek Mácha. The composition of Mácha’s story is fairly intricate. The tale of the Venetian gondolier whose desire for revenge following a thwarted love affair leads him to Bohemia, also describes the destinies of other characters, who finally come together in a dramatic encounter at one time and in one place. In his role as screenwriter and director, Anton produced a highly accomplished version of Mácha’s work. He respected the original but was also able, along with cameraman Karel Kopřiva, to appreciate the possibilities that the film medium offered. The dramatic conflicts unfolded against a background of several environments. For the Prologue in Venice the filmmakers exploited the photogenic qualities of the city – the narrow streets, the lagoons, gondolas and the sea – and, for the continuation of the drama, they moved the set to the enigmatic Czech landscape around the castle of Kokořín. Meticulous restoration techniques returned the film to its original state, thus justifying its standing in the history of Czech film.