Life During Wartime
Three sisters and their loved ones. What might at first glance look like a lurid love tale soon takes on hints of anxiety, gloom, and black humor. A more normal and yet more bizarre film in its lack of ostentation than anything by David Lynch, the movie took Best Screenplay at the Venice IFF.
What might pass for a banal relationship drama takes on a completely different dimension in the hands of unorthodox screenwriter and director Todd Solondz. Although the protagonists of Life During Wartime hash out problems that might push the movie towards pure melodrama, the filmmaker proves that directly spoken dialogue doesn’t necessarily mean that we understand everything. Despite the fact that interpersonal relationships are primarily limited in Solondz’s presentation to conversations about such relationships, the more we find out about them, the more complicated our understanding becomes. Interactions are illustrated in all their formality, thus revealing the hypocrisy, duplicity, and oddity they contain, and the film offers many things we wouldn’t normally expect from a relationship comedy. Beyond placing his characters in clutch situations, the director tries to nail down what his heroes actually lack despite their absolute sincerity. Life During Wartime is a sleekly composed film which attempts to straighten out its protagonists’ lives.