The Man Who Will Come
Director Giorgio Diritti reconstructs a tragedy which happened in 1944 in the Monte Solo region near Bologna. As an act of revenge against a reinforced partisan movement, SS units shot over 700 people, mainly women, children, and the elderly. Diritti follows the events from the viewpoint of the villagers for whom the war is another incomprehensible burden in their already difficult lives.
Winter 1943. Everyday life on the farms gracing the slopes of Monte Solo near Bologna is defined by grueling labor, insufficient food, and the repeated "visits” of German soldiers who take what little the villagers have. But for eight-year-old Martina nothing is more important than anticipating a new life – she stopped speaking years ago when her baby brother died, and now she looks forward with silent hope to the birth of a new sibling. But the world keeps changing during the nine months that her mother is pregnant – the German soldiers become more aggressive and partisan commandos are being organized in the woods. And on the very day Martina gets a new baby brother the suspense culminates: SS units slaughter more than 700 women, children, and elderly people. This absurd and barbaric act has come down in history as the Marzabotto Massacre. Director Giorgio Diritti reconstructs the event with a feeling for the natural cycle of life and the values of country people in order more forcefully to emphasize the absurdities and "inappropriateness” of war.