The Media and the Other Ghosts
Do you ever get the feeling that the TV shows of your childhood were full of spectres and ghosts which still haunt you today? The compelling and stylishly refined film collages pieced together by the British music label Ghost Box will bear this out. The creator of these unsettling remixes of distant media reality is graphic designer and filmmaker Julian House, who has worked with bands such as Primal Scream, The Prodigy and Stereolab.
Music shaped by memories, hazy, indistinct visions on the borders of sleep and wakefulness: this is one of the strong trends driving today’s independent music scene. Memory games, the media reality of the 1960s–1980s and "ghosts of the past” are plotted out in a series of experimental films put together especially for the Karlovy Vary IFF. The stylishly refined films of Julian House represent a showcase of "hauntological music” from the British label Ghost Box Music. Hauntology (an idea introduced by philosopher Jacques Derrida) is an expression for a past which is still with us and affects us now, haunting the present like a ghost. The sources of inspiration are varied: testimonies of inexplicable phenomena; amateur photography suffering the Blow Up syndrome – namely, taking innocent snapshots of something crucial; "strange” episodes from feature films whose subject matter and style continue to elude us.... This is the world of analogue forms, old book covers, television shows and textbooks on which today’s generation of world rulers were reared, but they failed to notice the "ghosts” within.