An Earthy Paradise for the Eyes
Fifteen-year-old Gábina has the good fortune, or bad luck, to be growing up in the normalisation years of the 1970s and, what’s worse, in a family which has inevitably reached a stalemate with the regime. Her father is a well-known actor disowned by the regime who, having abandoned his family years before, still casts a shadow over his wife and daughters. The film’s reflection of the period and the dissident movement is inspired by Tereza Boučková’s autobiographical novel.
Adolescence is always a difficult time; it is doubly so for Gábina. For one thing, she is growing up in the normalisation years of the 1970s, and then she also has to face the reality that her father is a well-known actor disavowed by the regime. Although he abandoned the family years before, his existence casts an ominous shadow over the lives of not only Gábina, but also her older sister and mother, who are trying to find a civilised way through the social mire of the times. Destiny and natural sympathies, however, lure them inevitably towards political dissent, which looks quite different from the accounts of it in history textbooks. An Earthy Paradise for the Eyes is based on the autobiographical novel by Tereza Boučková Indian Run (Indiánský běh, 1991), in which she reflects with detachment and self-irony on her own teenage years and her relationship with her father, the novelist and playwright Pavel Kohout. The viewer is thus able to look at a recent period in Czech history which the film evokes with a singularly meticulous eye.