Jubal
A newly restored, star-studded, realistic Western starring Glenn Ford as an itinerant hired hand who becomes an unwilling participant in the ruinous intrigues of a jealous foreman at a ranch owned by gruff but goodhearted Shep. The film also stars Ernest Borgnine, Rod Steiger, and Charles Bronson.
Loosely based on Shakespeare’s Othello, one of Delmer Daves’s lesser-known Westerns spins a tale of jealousy and power against the spectacular backdrop of Wyoming’s Grand Teton National Park. In one of the most remarkable roles of his career, Glenn Ford portrays an itinerant hired hand taken on by a gruff but kindhearted rancher named Shep (Ernest Borgnine). The new arrival proves to be quite a thorn in foreman Pinky’s side. Pinky (Rod Steiger) happens to be the spurned lover of Shep’s attractive wife (Valerie French), and he spins a web of slander around the others that ineluctably leads to dramatic events. In one of the first strong roles of his career, Charles Bronson rounds out the all-star cast of this realistic psychological Western. A widescreen Technicolor spectacle praised by critics at the time of its release, Jubal has received deserved and much-needed restoration by a team of professionals at Sony/Columbia studios under the leadership of specialist Grover Crisp.