Kooky
Young Ondra has asthma and so his mom throws away his musty old stuffed bear Kooky. That night Ondra dreams that his beloved toy is determined to find his way back home from the dump. In the boy’s fantasy, the bear gets lost in a forest occupied by strange animals and remarkable beings.... In an era of impressive CGI animation that can simulate the natural world, Jan Svěrák has returned to simplicity: similar to his short film Oil Gobblers (1988 student Oscar), he combines handheld puppets with a natural environment.
Young Ondra has asthma and so his mom throws away his favorite toy: a musty old stuffed bear named Kooky. That night Ondra dreams that Kooky is determined to find his way back home from the dump. In the boy’s fantasy, the bear gets lost in a forest occupied by strange animals and remarkable beings that he never heard of while living on the toy shelf in Ondra’s room. And of course even in this small imaginary world, true Good exists as does real Evil, which Kooky must face up to in order to become a real hero.... In an era of impressive CGI animation that can simulate the natural world, Jan Svěrák (director of the Oscar-winning film Kolya) has returned to simplicity: similar to his short film Oil Gobblers, awarded a student Oscar in 1988, he combines handheld puppets with a real environment, primarily nature. This visually original story thus not only takes a look at the pitfalls of the "ecological” balance with the human world, but also humorously comments on the current state of film language.