Caterpillar
It’s 1940, the end of the Second Sino-Japanese War. Lieutenant Kurokawa returns home without arms and legs, a man-caterpillar. Koji Wakamatsu, who made a name for himself directing Japanese "pinku eiga” erotica, has directed an antiwar drama that is one of the most controversial films accepted to this year’s Berlin competition. The jury conferred Best Actress on Shinobu Terajima.
Can there be such a thing as a just war when in every conflict human beings kill each other and commit unthinkable atrocities? Lieutenant Kurokawa experienced it all firsthand. Initially he was the one to torture, rape, and kill. It’s 1940, the end of the Second Sino-Japanese War and Kurokawa returns home a war hero, his chest decorated with medals. And his chest, or more precisely his trunk and head, is all the hardened soldier and onetime brutal husband has left. His wife Shigeko waits for him back home: her responsibility to her family, the village, and even the emperor is to devote herself to taking care of the man-caterpillar, the taciturn body which constantly demands food and sex. One of the most controversial films of this year’s Berlinale competition, Caterpillar is an intimate and powerful, strongly antiwar drama shot low-budget with virtually only two actors – and they turn in riveting performances. Shinobu Terajima, who plays Shigeko, walked away from the festival with the Best Actress Award.