Le quattro volte
An ill and elderly goatherd, a kid, a majestic fir, and a smoking charcoal kiln are the four protagonists of a captivating and poetic vision of the cycles of life and nature. Set in a Calabrian village, the visual narrative, bereft of dialogue and straddling the line between drama and documentary, received the Europa Cinemas Award at this year’s Cannes festival.
An ill and elderly goatherd treats his hacking cough by drinking water mixed with dust swept up from the church floor. A newborn kid in his herd rises up on its feet and begins to fight for its place in the world. A majestic fir tree, which human beings have appropriated, looks calmly down on the roofs of the village houses. Its grandeur, however, is destroyed when workers come to use its chopped limbs to make charcoal. Man, animal, vegetation, and dust are the four protagonists of stories cyclically linked in one of the most remarkable pictures at this year’s Cannes festival. The visual narrative, bereft of dialogue and straddling the line between drama and documentary, flows as smoothly as life in the Calabrian village where it takes place. In his captivatingly poetic vision of incessant life cycles, Frammartino searches for a way to capture the essence hidden beneath the surface of creatures, things, and events of all kinds. Ermanno Olmi and Robert Bresson resonate in the work of a director who claims that he wanted his narrative "to return dignity to things which generally remain in the background.”