The Talented Mr. Ripley
An adaptation of the first of Patricia Highsmith’s novels trailing the character Tom Ripley, a man who doesn’t envy people their cars or their leisure, but their lives. This time, at the very beginning of his journey, he is captivated by a wealthy young man named Dickie Greenleaf, who is everything Tom would like to be.
The story of a man who wanted to be someone else – better, more attractive, more successful, wealthier. Tom Ripley is a hard-up New York pianist whose dreams come true when rich industrialist Herbert Greenleaf mistakes him for his son’s friend from school. He asks him to go and find Dickie, who has extended his holiday in Italy indefinitely, and to bring him back home. After careful preparations, Tom assumes his role and leaves for Amalfi, where Dickie and his fiancée Marge are enjoying the dolce far niente typical of affluent Americans in Italy during the 1950s. Tom manages to hook up with him but the greater his admiration for the enchanting Dickie, the greater his suffering as the target of Dickie’s snide condescension. In the end he is driven to take drastic steps, but can he avoid the consequences of his actions? Minghella adapted the first of the five novels by Patricia Highsmith that focus on unscrupulous crook and occasional murderer Tom Ripley, producing a film adaptation with an extraordinary sense of both the environment and the period, and also the psychological motivation of his protagonist.