Mock Up on Mu
Craig Baldwin dipped into post-war sci-fi movies, period film propaganda and New Age mysticism to create his own collage narratives in a radical hybrid of spy, sci-fi, western and even horror genres. Footage from pulp serials and B- (sometimes even Z-) movie clips are intercut with newly shot live-action footage.
Radical filmmaker Craig Baldwin has long been intrigued by the idea of the "collage- narrative” as a free genre with strong subversive potential. In his film Sonic Outlaws (screened at KVIFF in 2003) he was already allowing musicians/artists to express their views on the controversial nature of collage in an era of digital copying. Mock Up on Mu is an extreme hybrid of spy, sci-fi, western and even horror genres, based on (mostly) true stories of California’s post-war sub-cultures: rocket pioneers, alternative religions and Beat lifestyles. Pulp-serial snippets, industrial film imagery and B- (sometimes even Z-) movie clips are intercut with newly shot live-action footage. Some of the characters to appear along this allegorical trajectory are L. Ron Hubbard (sci-fi author turned cult leader) and Marjorie Cameron (bohemian artist and "mother of the New Age movement”). Baldwin makes masterful use of period utopias to present intertwined tales which spin out into a speculative farce on the militarization of space and the corporate takeover of spiritual fulfilment and leisure.