The Arbor
Debut British director Clio Barnard’s original picture, awarded at this year’s Tribeca festival, reconstructs the life of talented British playwright Andrea Dunbar who died at age 29. After spending two years conducting audio recordings with Dunbar’s family, friends, and neighbors, Barnard filmed actors flawlessly lip-synching the interviews.
Debut director Clio Barnard’s original picture demonstrates just how far the genre of documentary filmmaking can be pushed forward. The main figure in the movie is young and talented playwright Andrea Dunbar who made a name for herself in 1980 with a very raw and semi-autobiographical play entitled Rita, Sue and Bob Too. The plot of the play is set in the poor suburbs of the English town of Bradford, a hotbed of domestic squabbles, eternally drunk and vulgar fathers, frustrated mothers, and children in trouble with the law. Andrea Dunbar had a similarly hard life, dying at age 29 and leaving behind three young children by three different fathers. Over a two year period, the director made recordings of conversations she had with members and acquaintances of the Dunbar family. Then she reconstructed the playwright’s life with the help of actors who lip-synch the recordings. This remarkable film, permeated by an uneasy atmosphere, makes use of local television footage from the early 1980s showing the actual members of the Dunbar family.