Tales of the Night
French animator Michel Ocelot continues in the fairytale genre with a series of six stories staged by a trio of characters in a gloomy old theater. The magical stories are rounded out with subtle, even slightly subversive humor. Screened in competition at the Berlinale.
Night after night, a girl, boy, and an elderly technician meet in an old-fashioned cinema in order to give free rein to their fantasies and gradually stage six fairy tales. The stories take place on various continents and, with an emphasis on tradition, wittily present battles for princesses and attempts to rescue kingdoms. Each romantic and adventurous tale contains a clear message, but they also brim with unmistakable humor, often breaking out of the fairytale mold. For example, why would a young man desire a princess and half the kingdom when his beloved awaits him at home and, on top of that, the kingdom in question is that of the dead? French animator Michel Ocelot combines traditional silhouette animation, made famous by Lotte Reiniger’s 1926 movie The Adventures of Prince Achmed, with modern technology (stereoscopic 3D). This magical film proves that animated figures needn’t use elaborate gestures in order for us to sympathize with them.