Behold the Lamb
In John McIlduff’s darkly comic directorial debut, depressed 50-something Eddie and former drug addict Liz head out across Northern Ireland to make a pickup which will save the life of Eddie’s son. The pickup is in the form of a lamb – a representation of deliverance in more than one sense....
A darkly comic road movie across Northern Ireland toward redemption in the form of a lamb with very unchristian-like innards. Two outsiders are on their way to make a pickup, i.e. the lamb: Liz, whose boyfriend Joe is a junkie, and Joe’s father Eddie, a corpulent 50-year-old with depression. Their alliance is purely expedient. Liz is going to visit her son, who is growing up in a foster home. And Eddie, willing to save Joe’s neck at any price, persuades her to be his driver. On the way, this odd couple undergo a series of bizarre, comic, and tragic situations, culminating in Eddie’s abysmal attempt to play the drug dealer. Eddie’s desire to atone for his parental failings is linked to Liz’s painful past and feelings of guilt. And it is this connection which elevates their journey into a quiet process of healing that manages to avoid a sentimental happy ending.... This laconic picture, combining Christian symbolism with bitter irony and pervasive misery, is John McIlduff’s feature debut.