Once Upon a Time in Anatolia
Turkey’s top contemporary director returned this May to Cannes and took away the Grand Prix ex aequo. His bewitching and free-flowing "metaphysical road movie” is also an unorthodox crime drama focusing on a group of men who, on a dark and blustery night, search deserted roads of southern Anatolia for a corpse.
Turkey’s most distinguished contemporary director returned to Cannes this May to compete with his new film, a work eagerly awaited particularly by the critics. In the extensive prologue to his "metaphysical road movie,” Ceylan introduces a group of men searching on a dark and blustery night for a dead body buried somewhere along the deserted mountain roads of southern Anatolia. Prosecutor Nusret, police commissioner Naci and Dr Cemal have dragged Kenan along with them in the hope he’ll be able to show them where he hid the body. In this, his sixth film, Ceylan again has no intention of pandering to the viewer, who has to figure out the film’s time frames and sequence of events for himself. In this unconventional crime story, whose entrancing visuals, as in Ceylan’s previous works, betray the Turkish filmmaker’s passion for photography, a series of seemingly insignificant details captures the perceptive viewer’s attention by casting a dusky light on the crime itself and on the motives which led to its perpetration.