Polytechnique
For seven years he has been planning an attack. His victims are feminists who, in his mind, take places reserved for men. Sometime in December 1989 he heads toward the Montreal Polytechnique with a gun. This black-and-white film does not explain or moralize; it concentrates on Valérie, a survivor of the massacre, and a boy who cannot bear the burden of his momentary cowardice.
For seven long years he has been planning an attack against young women who want to become engineers, entering a world that in his mind is reserved only for men. Just when he is heading toward the building of the Montreal Polytechnique with a loaded gun, student Valérie is being interviewed for an internship; to succeed she must keep quiet about her plans to start a family. When the killer reaches the classroom, the professor is lecturing on entropy, explaining that every system subject to pressure from its external environment undergoes a conversion that results in imbalance and a transfer of energy. The violence that follows is a perfect illustration of this definition. While Valérie is going through hell, her schoolmate Jean-François misses his chance to become a hero. This black-and-white film, based on a real event and shot in the actual places where the massacre took place in December 1989, has a theme similar to Gus Van Sant’s Elephant, but diverges from it in many ways. Villeneuve does not explore what brought the unnamed killer to such misogyny but, like a documentarist, he first records his deeds and then asks the question we are used to hearing in connection with war and holocaust: how can the survivors continue their lives? In this unspectacular but very impressive film, in which Pablo Picasso’s Guernica also plays a symbolic role, people hardly communicate, the cheerless school corridors induce feelings of alienation, and the viewer, watching the snow falling endlessly, almost forgets that the setting is a big city. The film won nine Genie Awards.