Soldier of the Road: A Portrait of Peter Brötzmann
Portrait of a European jazz legend, maverick saxophonist Peter Brötzmann, who shifted the American influence of free jazz towards a high-impact, vociferously energetic type of performance also appreciated by aficionados of punk, noise and style-free experiment. Brötzmann’s volcanic sound is as formidable as ever, even in the artist’s 70th year.
"I wanted to film the sound,” says Bernard Josse of his film portrait on saxophonist Peter Brötzmann. This German musician has been a leading figure of European jazz since his album Machine Gun (1968). Brötzmann shifted the American influence of free jazz towards a high-impact, vociferously energetic type of performance also appreciated by aficionados of punk, noise and style-free experiment. Brötzmann’s volcanic sound is as formidable as ever, even in the artist’s 70th year, when the film was made. Josse notes: "One question became central to the making of this film: how have musicians developed so much energy over the last 50 years? What sustains it? Peter is always seeking, finding, transforming [...] He is never self-satisfied, always exploring new paths. I consider him a true creator.” Various prominent artists perform and speak on camera, such as Evan Parker, Han Bennink and Ken Vandermark.