Chronicle of My Mother
This intimate and poetic drama, unfolding over the course of four seasons, takes a sensitive look at a family who are trying to straighten out their relationships with their aging grandmother. The traditional theme of conflict between parents and children, which Yasujiro Ozu treated in his films, helps us to become aware of our own values and attitudes to old age.
Life has been good to Kosaku. He is a successful writer and has three fine daughters. When he and his sisters begin arguing about who should look after their aging mother, one of his daughters suggests she come and live with them. The new situation brings with it an unexpected change as Kosaku, who was not in fact brought up by his mother and has never got on well with her, begins to establish a bond. Ironically, this happens just as the two daughters decide they can no longer stand her and her infantile outbursts. The relationship between children and their aging parents is a familiar theme in Japanese cinema, and Masato Harada’s film is very much in the tradition of personal dramas from the Shochiku studios and director Yasujiro Ozu. Slowly and subtly the film reveals the past of the various characters as they struggle to come to terms with painful memories and find joy in the present moment. And as the mother slowly loses her memory, her son discovers unexpected emotions from the past.