A wittily edited movie that makes use of black-and-white animation, a lighthearted retro-soundtrack, and countless archive amateur shots as it takes a closer look at the inception of the skateboarding subculture of 1980s East Berlin.
It wasn’t only in sunny California that young people became enchanted with skateboarding. As Marten Persiel’s movie demonstrates, at the beginning of the 1980s a group of skate enthusiasts came together in the GDR: for them, riding "wheel-boards” was more than just nipping out for a bit of fun. Skateboarding became the ideal means of livening up the overbearing drudgery of life under a totalitarian regime. Using black-and-white animation, a lighthearted retro-soundtrack, and countless archive amateur shots, the moviemakers take a closer look at the inception of the skateboarding subculture in East Berlin. The sudden death of one of the first East German skateboarders, Denis Paraceck, provided the impulse for a group of friends to get together to fondly reminisce about a time when skateboarding was, more than anything, a symbol of freedom and mutual friendship. Mercifully, this wittily edited movie avoids all those romanticizing clichés put to such plentiful use elsewhere for purposes of "ostalgia” – nostalgia for East Germany.