La strada
La strada, which brought worldwide fame to Federico Fellini (represented by an Academy Award and dozens of other prizes), is today known by almost everyone interested in the art of film. Centering on hapless Gelsomina, brutish Zampanò, and the scornful Il Matto, the film still touches the heartstrings, impresses with its aesthetic beauty and powerful performances, and provokes a variety of interpretations.
For Fellini, this tragic and poetic story of three characters – the coarse Zampanò, the somewhat feeble-minded but perceptive Gelsomina, and the provocative Il Matto who awakens her soul – represented the transition from Neorealism to his own, distinctive conception of film expression. Like the Neorealists, he depicts the social realism of the rural environment his itinerant circus artists travel through, nevertheless, in his symbols and references to myths, he lays emphasis on their private worlds. In Italy La strada was initially slated by the intellectual Left, however, the filmmaker also fought back against expressly Christian interpretations. This profoundly compassionate and moving film garnered world recognition and made international celebrities of both the director and his wife Giulietta Masina, who plays Gelsomina. Anthony Quinn stated that Zampanò was the most important role of his career. La strada remains one of the most treasured works in film history to this day.